السلام علیکم یا اهل بیت النبوه
سؤ ال : چرا خداوند متعال افراد بسیارى را آفرید که مستحق آتش جهنم گردند؟
جواب : در حدیث قدسى آمده است : کنت کنزا مخفیا فاءحببت اءن اءعرف ، فخلقت الخلق لکى اءعرف (بحارالانوار، ج 84، ص 198 و 344 )(من گنج نهان بودم ، خواستم که شناخته شوم ، لذا مخلوقات را آفریدم تا شناخته شوم .) خداوند عده اى را برگزید و در جوار خود، اهل انس و هم نشین و مظهر اسما و صفات خود قرار داد، که هر کدام از آن ها در یک کفه ى ترازو و بقیه ى مردم در کفه ى دیگر هستند. اگر ارزش افراد با ترازو سنجیده شود، ارزش یک مؤ من کامل از هزاران افراد غیر مؤ من برتر و سنگین تر خواهد بود . در روایت آمده است : اگر یک امام و یک ماءموم در جهان وجود داشته باشد، غرض از خلقت حاصل است !
به نظر مى رسد مقصود استاد - مدظله - از بیان فوق ، حدیث قدسى زیر است که خداوند سبحان مى فرماید: لو لم یکن من خلقى فى الاءرض فیما بین المشرق و المغرب الا مؤ من واحد امام عادل ، لا ستغنیت بعبادتهما عن جمیع ما خلقت من ارضى ، و لقامت سبع سماوات و اءرضین بهما، و لجعلت لهما من ایمانهما اءنسا لا یحتاجان الى اءنس سواهما. (اگر در روى زمین و میان مشرق و مغرب ، به جز یک مؤ من و یک امام عادل نبود، من به عبادت آن دو از تمام آفریده هاى خود در زمین بى نیاز بودم ، و آسمان و زمین هفتگانه به واسطه ى آن دو برپا بودند، و از ایمان آن دو انسى براى ایشان قرار دادم که به هیچ کس دیگر (و یا: انس دیگر نیاز نداشته باشند.) ر.ک : اصول کافى ، ج 2، ص 35 . نیز ر.ک : بحارالانوار، ج 64، ص 149؛ ج 72، ص 152؛ عدة الداعى ، ص 195؛ مجموعه ى ورام ، ج 2، ص 208، مشکاة الانوار، ص 284 و گزیده ى جواب این است که غرض از خلقت به آفریدن انبیا و اوصیا و اولیا و مؤ منان واقعى ، حاصل است ، و بقیه به اختیار خود، مستحق آتش جهنم گردیده اند.
(برگرفته از کتاب در محضر آیت الله بهجت)
صلوات فراموش نشه
التماس دعا